Saturday, January 12, 2013

Once you get pregnant..

Salamun salam and a very good days.. Since masuk kat IP ni kan, banyak sangat la aku dengar orang cerita pasal rasa-rasa pregnant ni. I mean kerap sangat orang cerita lately. Basically, aku nak cerita pandangan beberapa orang yang aku kenal, dengan perspektif aku sendiri atas dasar apa dorang cakap macam tu (macam pernah merasa beranak kan?lol) tentang saat-saat nak melahirkan.

Masa aku kat MRSM dulu, cikgu chemistry, Madam Fiza selalu cerita pasal life dia. Kalau ada masa terluang la. Until that day, dia cerita pasal macam mana rasa sakit masa nak lahirkan anak. By the way, suami dia cikgu fizik aku dan aku sangat-sangat la suka kat Cikgu Dwen ni. Kelas 5 Al-Farabie 2010 dan 4 Al-Ghazalie 2009 confirm tau punya ni. Hahahaha. Skip! Dia cakap dengan kami satu kelas termasuk budak laki la, rasa dia sakit lebih sikit dari senggugut. So, aku kira dapat predict la rasa dia mesti kaw-kaw punya, sebab menurut pengalaman aku yang sentiasa didatangi senggugut ni, rasa dia enak sekali sampai nak duduk, berdiri, baring segala bagai amatlah susah. For sure, koyakkkk la. :3

Tapi benda lain pulak jadi kat Ustazah Sharifah, bila dia cakap senang ja lahirkan anak, tak sakit sangat sebab dia lahirkan anak dia masa kat atas wheelchair masa on the way ke labour ward. Sebab masa tu, air ketuban dia dah pecah, doktor cakap hold on and jangan teran dulu takut baby jatuh, tapi dia cakap kepala dah keluar. Then, dia sendiri yang tahan kepala baby masa kat atas kerusi roda tu. Memang kelakar masa ustazah cakap tu, tapi masa tu jugak dia rasa saat genting sebab suami dia takda nak temankan sebab kerja. I don't really know. Lupa dah sebab ni cerita masa Form 4, tak pun Form 5.

Then masa masuk IP ni, semua jadi open bila ada discussion dengan lecturer kan. Semester 2 Foundation haritu, kelas Agama course aku ada 4 orang je and semua kaum hawa. So, to discuss women thingy is super easy lah. Sampai satu masa tu kan, Ustazah ada cerita pasal saat dia melahirkan. Dia cakap punyaaaaaa lah sakit. Kami berempat pun macam phobia gila then terdetik kat hati aku yang aku taknak mengandung. Sakit sangat sampai salah satu urat kita terputus masa meneran anak. Hohohoh. Wajib tau respect Mak kita ni. Tengok la betapa sengsara nya mereka saat melahirkan kita sampai bertarung nyawa lagi. I love you Mak! Ada satu part tu kan, Ustazah cakap, bayangkanlah, kepala tu boleh lagi keluar, tapi dah tiba part bahu baby, rasanya YA ALLAH! Tu yang buat aku sangat-sangat takut. Adakah aku sekuat kaum ibu-ibu diluar dan sekuat Mak aku yang berjaya lahirkan kami 6 beradik ni dengan cara normal. Salute! Kan bahu kita lebih lebar kan, tu lah payah nak teran and bila dah ditarik-tarik oleh bidan kepala si bayi lagi lah besar koyak tu. 

Few days back, lecturer kelas Child Development cerita pengalaman dia masa lahirkan anak dia, dia pun cakap sakit. Aisehmen, macam tak nak terus ada anak aku ni, tapi nak pulak berlaki. Hahahaha. Dia cakap koyak, sakit etc etc yang lebih kurang macam Ustazah cerita pada mula dulu. Tapi ada satu part yang buat aku rasa, alololo sweet nya, bila dia cakap, masa lahirkan tu je kau akan merasakan sakit dan sakit tu akan hilang serta merta, I mean lupa segala kesakitan kita masa melahirkan bila first time kita dukung baby kita and tengok "Inilah benihku, anakku sendiri yang aku kandung selama 9 bulan 10 hari (not really ikut due)" Kita boleh diketegorikan sebagai shahid kalau meninggal dunia masa melahirkan tau. Another fact, kalau kita melahirkan secara normal, in shaa Allah, sakit kurang lepas 10 hari. Tapi kalau scissors, (aku memang hentam asal sama bunyi pasal aku ni bukan gynaecologist yang tau exact amenda ni pastu tak reti-reti nak google search kan?lol) sakit nya lagi lama daripada sakit untuk pulih untuk kelahiran normal.

Bagi aku pulak kan, rasional nya Ustazah dan Mdm Ling cakap sakit sangat masa melahirkan tu pasal mereka taknak kami terjebak dalam isu sosial. Kiranya psycho-frighten kami la. Sekarang kan, banyak kes baby dumping and remaja yang ada baby tapi tak kahwin. Correct me if I'm wrong. This is my point of view personally based on my observation. Alaa, sekarang kan trend kahwin awal, kahwin la, in shaa Allah, segalanya jadi mudah. Nak anak setahun sekali pun orang tak kesah. For student IP ni law dia different from law kat university tau. It's not that, student takleh kahwin, tapi banyak sangat procedure sehingga mungkin ada yang rancang kahwin, terus tergantung niat. Yelah, kena tulis surat kat pihak atasan, isi borang, mintak sign orang tu orang ni, penjamin nya lagi, pihak bakal laki lagi. Tak semudah life student U bagi aku lah. Pardon me if my statement kinda wrong or whatever la.
Personally, aku dah plan masa depan cuma taktahu lah akan jadi kenyataan ke tak. Wallaahualam. Kita hanya merancang tapi Allah yang tentukan. Mana tahu hujung tahun ni, aku kahwin ke kakak aku ke, abang aku ke, kawan aku ke. Kann? Bukan gatal, tapi mungkin seruan itu sampai.

p/s : apa gik Fahmi nak nak nak? Sengih-sengih dengan gigi rabbitnya. Don't mark my words, it's just a metaphor. :p Assalamualikum and hugs babe! :love:

2 comments:

Ting_Aeri said...

Tang kawen jk cia.. Tp dpt bby mmg satu rezeki lha.. I mean if halal lha.. :) really hope I will be able to hug ur bby someday. ;) all the best nyawa.. But pls dnt get prgnant during our stdy time...

Fateen Kamarudin said...

Hahaha. advance do. awal gilak nak family palanning koh. haha. wanna hug my baby? lambat gik ya deng. lol. aok aok, sekda nak prag time study. nikah gik blom. gne ya?