Saturday, January 19, 2013

Irfan, Upin, Ipin dan 8..

Salamun salam and a very good days.. Menjadi pelajar IP ni yang seronoknya adalah cuti sama dengan budak sekolah. Kadang-kadang bercuti tu lebih lagi dari budak sekolah. So, semester lepas kira cuti hujung tahun lah, memang agak boring pasal takda kawan kat rumah. Literally, my sister la, Along sejak kerja kat Bintulu memang aku dan Mak agak sunyi lah pasal takda kawan yang nak dibawak bercakap. Tapi bila ada kat rumah gaduh pulak hari-hari. Lumrah hidup memang macam tu kan?

Memandangkan most of the time aku berada di rumah, eh, memang aku langsung tak keluar pun masa kat kampung. Aku pun jadi geng lah dengan adik-adik kat rumah. Budak tiga orang ni berumur 10 tahun, 9 tahun dan 5 tahun. lol. Nak harap Fuad jadi kawan, haram nya dia nak. Masa jadi kawan dia bila dia nak aku bancuh Nescafe tengah malam ja, lepas tu dengan PS2 dia, dengan futsal dia, dengan tidur dia ja lah kat rumah. Tak pun pergi ke Kuching. Nak jadi kawan Mak pun tak dapat sangat sebab dia sibuk dengan so-called Persatuan Ibu-Ibu Sedunia dia tu. Orang business katakan.lol. Bapak memang apa lagi, dia kerja, memang tak dapat langsung lah. Nak taknak, kawan ngan budak 3 orang ni lah.

Rutin mereka bertiga adalah watching TV. Kalau channel 104,101,102,103 aku boleh ampun lagi tau, tapi mereka bertiga ni agak lain daripada kami bertiga (Along, Angah dan Abang). Suka sangat tengok channel 611 dan 617. Kalau tak 611, mereka akan tukar ke channel 617 dan begitulah sebaliknya. Aku pun terpaksa jugak lah ikut rentak mereka kadang-kadang. Hahaha, padahal pening tengok cartoon lama-lama. Tapi dalam pukul 6.40 petang, Irfan akan tukar ke channel 119 tau. TV9. Nak tengok Upin&Ipin. Budak ni memang obses dengan Upin&Ipin dan BoboiBoy sampai satu tahap dia nak pakai baju Upin Ipin dengan BoboiBoy hari-hari. 

One day tu aku sengaja ambik remote control dengan dia tau. Masa tu kalau tak silap dia duduk depan TV nak tunggu cerita Upin ni main. So the previous show was cerita Indon kalau tak silap. Dia marah lah and cakap kenapa ambik. 

Irfan : Aih, kenak kitak ambik remote? Kamek nak nangga Upin Ipin aih!
Me : Eee, ne ada cita Upin main. Info lok kat TV, ni ada Upin Ipin kagik.
Irfan : Tok remote ah. Kamek tekan info..

He pressed the INFO button. And he smiled.

Irfan : Yahh, nak bena kata kamek. Upin lepas cerita Indon tok lak.
Me :Ni kitak tauk. Maka baruk 5 tahun, sik pande baca gik pun. Uh uh uh
Irfan : Ehhh. tangga lok (he walked to the TV and pointed on the info column) ada number 8 ya. Upin Ipin lah ya.

I laughed. Seriously adik aku ni memang pintar. He assumed the symbol of "Dan" which is "&" sebagai number "8" padahal dia tulis lapan memang macam "8". Ya, budak ni memang buat aku rindu dia sangat-sangat tau. Sebab only him yang ada reason yang pasti akan buat aku ketawa bila ditanya. Kan it is suppose to be "Upin&Ipin" but Irfan tengok macam "Upin8Ipin". Dia memang tak reti baca lagi tapi dia boleh bagi reason macam tu and somehow ianya logik tau. Then, I told Mak and Mak ketawa jugak.

How I miss being home. I miss everything. Quarelling, playing badminton with Irfan, eating panggang, fries and pop ice, playing games, watching Superstarz. :( Till then, Assalamualaikum.

No comments: