Monday, January 13, 2014

What counts is bless..

Assalamualaikum and Hi!

Few hours ago, I was attending our first session of The Orator Club with my lecturer. Apparently, there was no ice-breaking session like others might do because all of us know each other dah pun. lol. Here we are, starting the session with impromptu speech. Just to tell you, we were given a chance to choose our own number from 1 to 23 and by randomly pick on number 3, my speech entitled..

"If you are not a teacher, what would you be?"

Mind you, impromptu speech is spontaneous speech, so right after my lecturer told me the title, I started to talk. Errr, I just speak based on the words flying in my mind. Gittew! :p

At first, I said that I might be a doctor. To be specific, pediatrician. Being just a so-so student in the school, my result shows that I can't be a doctor. lol. I want to be a lawyer but I didn't say so. I want to say that I might be a businesswoman, and I did not say so as well. To my own surprise (eceh), I told them that I might be an author. So, I started mumbling with all the cot cet cot cet and all that until 2 minutes later. Yea, I did said that I will be a wife to someone as well. Hahaha. And I said, "Every human, want to get married and have their own children." Call me gatal, I don't care as I'm getting married soon. In sha Allah.

Back to the above title, what counts is bless. You know, since I started to do some writings about love and random stuffs around me, I do learn so many things. I'm blessed even belum sampai tahap saya memang selayaknya digelar sebagai seorang penulis. Memang, tak layak nak dapat panggilan tu. So, I'm just me. I like to be called as a student and orang biasa-biasa. Without any specific label. Keep it low. Wawawawawawa.

I'm sexy and I know it. hahahahha


Sampai ke tahap orang hantar feedback secara personal kepada F and Ibu and ada jugak yang text saya. Sumpah, saya tak bohong. Memang ada. Saya happy sangat-sangat sebab "what counts is bless". Yalahkan, apa ada pada penulis. Lagi-lagi yang bebas macam saya. Tidak diiktiraf dan masih muda lagi, umur baru masuk 21 tahun. Layak dah mohon BR1M tapi kami penuntut Institut Pendidikan Guru termasuk dalam golongan tidak layak. Entah part mana yang tak layak pun tak tahu. Boleh pulak melalut pasal BR1M kan? Hahahaha.

Kita memang selalu kata orang akan pandang tinggi dengan orang yang kerjanya besar-besar tinggi-tinggi sampai belajar kat negara orang. Alhamdulillah, saya suka tengok bahkan jealous jugak kadang-kadang sebab sendiri sambung belajar pun kat tempat sendiri. Again, what counts is bless. Mak bapak adik beradik semua insan restu saya ke arah bidang ini, jadi saya terima. Dulu sampai nangis taknak jadi cikgu sebab at least aim jadi engineer or lawyer, tapi rezeki keluarga takda, saya terima. What counts is bless, masa saya belajar kat IP ni, saya ada masa untuk menulis. Dan dengan berkongsi dengan semua, saya dapat ramai kenalan. Kakak-kakak, makcik-makcik, abang-abang and I do heard that some of the things I wrote help in their marriage. Masya Allah, best nya! Saya tulis apa yang hati saya cakap, lain-lain saya serah kepada orang nak menerima dan mengkritik.


Saya nak cerita, lepas menulis ni kan, saya ada kenal dengan sorang kakak ni dengan suami dia. Orang Johor dan suami orang Sarawak and I never met them. When we were about to arrange our so-called Em-and-Ann-mengopi-style, it is fated that we can't meet each other. Kakak Liyana, whom I started to know on 31st of December 2013 only by SMS, currently at Kuching while I'm here in my campus. Kun fayakun, even in surah Yaasin stated this. Dekat atau jauh, kalau takda rezeki takkan berjumpa. Kalau jauh sekalipun dia di Johor dan saya ditakdirkan ke Johor, saya akan bertemu dia walaupun dalam pertemuan yang tak dirancang. Sebab itu kita kena percaya kepada qada' dan qadar, Kun fayakun.


Dari kakak Liyana tanya saya pasal hubungan sehingga berkongsi banyak benda, kami jadi agak rapat. Almost everyday we text each other, macam orang dah lama kenal. Kenapa? What counts is bless remember? Bless in my writing perhaps. Memang saya tulis satu dua benda yang diluar cerita hidup saya, tapi ada impak bagi sorang dua yang sudi membaca pun saya dah bersyukur. Saya fikir tau, daripada kita maki orang dalam blog, baik kita tulis benda yang boleh dibaca umum dan dikongsi even itu cerita kita sendiri. Yang penting nawaitu, then comes the bless. Bayangkan, kalau saya jadi engineer or doctor perhaps, dapat tak saya peluang macam apa yang saya dapat sekarang? Wallahualam.

Kepada kawan, keluarga dan sesiapa kenal rapat dengan saya, tengok aktiviti harian saya, memang baca ni cakap saya perasan baik, perasan berilmu dan the list of perasan goes on.. tapi, apa yang saya try sampaikan disini adalah daripada benda simple boleh buat satu perubahan besar dalam diri saya. Saya tambah kenalan, saya tambah ilmu dan yang penting what counts is bless.

Masa kakak Liyana bagitahu saya yang kami mungkin tak dapat jumpa like what I've mention earlier and in my previous post,  sebab dia ada hadapi masalah. Mungkin kena balik Johor sebab Mak kakak Liyana tak berapa sihat. In sha Allah, semoga cepat sembuh. Sedih tu memang lah, tapi kita ada next time kalau ada jodoh. :")

Actually, I bought a new baju for our first meet pasal terlalu excited, tapi takpela. Being so childish, I was crying in the class. Hahahaha. Thanks my boo, F for comforting me and said, we can still have a date sayangg. Hahahaha. Big girl still cries la! And I paksa him to pujuk his bro, to go mengopi together with us this Saturday, in sha Allah. 

And F honey, Happy 46 months perkenalan. Semoga semakin erat dan akan dipermudahkan urusan seterusnya. Aminn.

Pardon my cakar ayam handwriting. Awal pagi dahhhhh melayang! Eh, I'm taking Anlene for advance cure for Osteoporosis. Haha :D


Part of my self-indulge mement is.. hardly trying to read. (Don't laugh please!) hihihihi
See, I read Reader's Digest and the article that I fall in love with is about my therapy. It's shopping! Hahaha


Till then, Assalamualaikum and love you bunch!

9 comments:

Anonymous said...

Ini tidak adil. Ana ade dlm crite.kak ana nk juge laaa. :(

Anonymous said...

Salam empunye blog. Npe liyana dan laki die d buat cerite ni. Kami nk part 4 dan seterusnya x nk liyana dan suami. Hewhew jgn inform dkt dia taw.

Anonymous said...

Happy 46 cikgu fateen dan ir fahmie.da sponsor anlene indah. (peminatsetiakuching)

Fateen Kamarudin said...

Salam and hi loves, masya Allah, thanks for dropping by!

hehehe, jangan jealous. nanti saya update part 4 okay. esok cuti and in sha Allah kalau sempat habiskan writing esok. Hugs.

Thanks for your warm support. *peluk lagi*

Anonymous said...

Nyo madah kah?

Auk kitak padah kt fami n ktak..

Happy 46 months. huahuahua jelous tga ktak org! :) update next part oi!!

Fateen Kamarudin said...

Ohaaa Anonymous sekalian, cuba ngkah nama kitak orang juak kelak okay. Alu blur kmk mok mereply koh. Hahaha. Makseh makseh. In sha Allah, doa kmk rajin, kmk update next part okay. *hugs*

Anonymous said...

nama kmek nyo madah kah..

hehe iboh lmk mk update part 4 ya!!

*penantian satu penyeksaan!

Unknown said...

Salam Perkenalan semua. thnx sudi baca n memberi maklum balas yg membangun kpd kami.

to Nyo Madah Kah, aku tk fahmie.hehe :)

Anonymous said...

Dari Nyo Madah Kah.

Aku hamdi tk oii.. Mem aku srh aku komen juak.. Bila ko pn idea mok d publish tok bro. Part 4 aku mok ko pn idea gik. BOLEH?? :)