Tuesday, September 10, 2013

Perangai budak baru nak merasa nikmat mummaiz..

Assalamualaikum and Hi!

Mata tak dapat tidur, jadi haruslah semua tab ada semua social notworks. Boring yang Maha Boring. So, I was scrolling my Facebook's timeline and I saw this picture. "Collage" picture to be specific. Hmm, note that this fellow is not my friend in FB. This picture was coincidently (really?) appeared and the moment I saw that picture, I automatically make my eww face. Guess you know how it looks like. :p

Here, I am not saying that I am good so much so you can "label" me as a perfect person. No, definitely no dear friends. I was so shock to see this girl tagging her photos (I think it was not a collage. An album rasanya) to 100 boys and of course la that 100 boys are from her own friend lists.  Pada dasarnya, saya tak berhak pun nak tegur or cakap apa-apa tentang this girl, tapi kan saya macam hairan lah, kenapa nak tag orang, to be specific, boys; dengan gambar-gambar dia yang tayang aset pada badan. Then, boleh lagi cakap, "no bad comment. kalau tak suka sila unfriend" and I was like what? One more thing, saya bukan kawan awak, tapi since awak tag one of my friend jadinya gambar awak masuk dalam timeline saya. EH?

I'm pretty sure that this girl is younger than me. A big question mark in my head! Why why and why this girl need to tag 100 boys dengan gambar dia yang super cantik and letak caption macam tu. What do you expect then? Ada pulak beberapa orang budak cakap sweet la manis la cute la. (maaf, saya tak jealous barang 1 sen pun kalau awak cakap saya jealous.) Bahkan saya rasa hairan. Cukup-cukup hairan. To be honest lah kan, gambar dia tayang 2 aset di atas then making those duck, flamingo and all sort of animal faces dari segenap inci dan angle pastu upload and tag pada anonymous and motip awak nak expect orang bagi komen baik. Agaklah. Yang lelaki memang lah beruntung, barang free kan. Tapi baru umur dalam lingkungan 12-17 tahun, which I personally assume as budak baru mummaiz, tak payah nak show-off sangat lah. Mungkin sekarang ni budak dapat laptop free plus kampung tanpa wayar lagi plus orang sekarang memang reti berFB je. Kalau blog, twitter or keek dah popular nanti, tak payah nak hairan lagi pelik benda yang orang post. Jangan cakap benda yang belum pasti jadi, yang sekarang ni pun dah macam-macam.

Kalau gambar yang dia upload berkualiti tinggi guna DSLR okay lah sikit.lol. Tapi guna phone biasa, guna singlet hitam yang guna masa pakai kurung sekolah, seluar pendek thigh. Hmm, high class tak eh? Bukan menghina miskin kaya or status orang. Tak sama sekali. Tapi berpada-padalah. Kalau jenama minoshe sekalipun, buat apa nak tayang. Lagi satu, awak tu muslim adik. Tanam kan sikit rasa malu. Sikit pun jadilah. Boleh upload gambar tapi kena filter. Nak jugak upload gambar macam tu, boleh. Tapi kena setkan private view lah dulu.

Fikir pada kesan masa depan, kalau ada insan yang lompong jugak, dia cari adik, dia ngap adik (Nauzubillah..saya tak doa. Itu contoh sahaja), adik terpregnant, ada tak adik fikir? Bersyukurlah, dapat lappie free kerajaan bagi (saya tak dapat), dapat wireless free (kampung saya takda, kampung jiran ada) gunalah dengan sebaik yang mungkin. Boleh bersosial, berfacebook (ingatan untuk sendiri) tapi kena pada tempatnya. Kalau add cikgu, cikgu nampak macam mana? Dah cikgu tegur awak, awak marah, sumpah seranah cikgu, pastu cikgu tak berkat ilmu awak. At the end of the day, apa hasil awak belajar? Saya dulu memang naif and nak dipendekkan cerita, I'm perfectly imperfect. Saya tak mention nama adik sebab satunya, nama panjang tak reti nak baca plus ada huruf besar huruf kecik (serious ingga) dua, kalau tahu nama pun hmm tak payah lah kot nak bukak aib adik lagi since ni pun macam aib kalau adik baca and thirdly, saya tulis ni leboh merujuk kepada sendiri. Self-reminder. Saya compang camping, lompang, rongak dalam perkara yang perlu tapi saya cakap benda macam ni, saya rasa tak layak, cuma saya nak kongsi sebab saya nak ingat sampai bila-bila. 

Post lah gambar awak sendiri banyak-banyak, tapi kena ada kesopanan sikit. Jangan dedahkan apa yang tak patut didedahkan. Simpan untuk sapa yang berhak. 

Maaf kalau ada yang terasa dan kalau yang marah saya, drop your comment, let me know it. Saya try perbaiki. Dan saya akan publish untuk orang tengok jugak. Salam *hugs

No comments: