Friday, September 6, 2013

Bersederhanalah..

Assalamualaikum and Hi!


Dulu masa kami bertiga (belum ada Effa, Mukhriz dan Irfan) hidup kami cukup untuk apa adanya. Asal kasih sayang Mak Bapak melimpah ruah, itu sudah cukup bagi kami. Tak perlu nak membeli teddy bear besar, tak perlu juga kereta control dan mainan hebat seperti saudara mara kami yang lain. Mengapa saya cakap teddy bear, sebab dari kecik lagi Mak tak mahu membiasakan kami dengan barang permainan. Mainlah apa yang ada, yang ibu-ibu (makcik) beli, nenek beli, yang Mak dan Bapak telah sedia beli, itu sudah lebih daripada mencukupi. Sebab apa saya kata teddy bear, dari kecik lagi saya taka da teddy bear yang besar! Besar tapak tangan, yang sedang-sedang sahaja. Yang mampu dimiliki itu sudah cukup. Umur 17 tahun baru saya ada teddy bear besar saya SENDIRI. Kesian? Tak usahlah, ilmu ada itu sudah cukup.

Masa itu, Bapak bekerja sebagai seorang buruh. Mak pula suri rumahtangga. Kekurangan, tidaklah! Kami bahagia, saya tetap bersyukur. Duit bukan dapat membeli kebahagiaan. Sekiranya mampu, berapa orang sahaja yang saya lihat yang kekal lama dengan kebahagiaan yang tercipta daripada wang ringgit. Didikan dan kasih sayang adalah kebahagiaan bagi kami bertiga.

Saya hairan, mengapa perlu mempersoalkan tentang duit dalam kehidupan seharian kita? Adakah duit itu jaminan kebahagiaan? Adakah duit itu dapat dijadikan sebagai kayu ukur kejayaan kita kelak. Orang yang kaya itu bukankah dia bermula daripada zero? Bapak dulu ada sebuah motosikal. Motor itulah dibawak ke hulu ke hilir dengan kami bertiga. Alhamdulillah hujan panas kami redah pun bahagia dan mampu tertawa.

Bapak saya orangnya strict. Masa kami bertiga mula bersekolah dahulu, boleh kata setiap minggu kena spot-check buku-buku latihan. Anaknya pula memang nakal. Buku yang banyak tanda pangkah da nada komen negative daripada guru, kami sembunyikan bawah katil atau di celah-celah bantal. Cara Mak dan Bapak mendidik sama sahaja macam ibu bapa lain. Tiada istilah dera atau paksa. Semuanya tegas tetapi tetap mementingkan kasih sayang.

Oh, dulu mana ada feri macam sekarang kalau nak pergi Kuching. Kena naik bot express ataupun bot laju. Selain daripada tiada tujuan penting, keadaan pengangkutan yang agak payah menyebabkan kami jarang pergi ke Kuching. Bagi kami, ke Kuching pada suatu ketika dahulu umpama pergi ke KL kita pada masa sekarang. Agak payah. Pernah suatu masa dahulu, saya menangis kerana terlalu ingin mengikut nenek ke Kuching. Dengan muka basi baru bangun tidurnya, menangis dengan teruk hanya kerana ingin ke Kuching. Bukan ingin menggambarkan susahnya hidup atau desperate nya saya, tapi itu adalah realiti kehidupan. Bukan untuk dibeli dan disesal tapi cukup untuk mengajar kita erti usaha dan syukur. Bukan tak pernah pergi, dan yang paling buruknya pun 2 kali setahun. Macam mana pulak dengan keluarga lain yang memang tidak pernah menjejakkan kaki pada masa itu.

Susah tidak, senang pun tidak. Tapi kami tetap bersyukur dan menerima. Orang membandingkan mak dengan mereka, Mak tak ambil pusing. Mungkin sekarang baru saya tahu (setelah saya faham apa yang sesetengah orang cakap)  dan itu menyebabkan saya benci dengan orang tersebut dan saya mula mengatakan sesuatu yang mampu menyakitkan orang tersebut. Mak suka? Tidak, tapi mak marahkan kami. Mak cakap bertahun-tahun dah dia dengar benda yang sama tapi dia tak pernah ambik kisah. Cukup pada suatu masa nanti, dia yang akan bercerita kisah gembira dalam hidupnya. Melihat anak-anak Berjaya dan memiliki masa depan untuk dia dan Bapak cukup. Lebih membahagiakan dan dia akan bersyukur. Cukup bagi dia andai Allah membahagiakannya dengan cara lain, Mak Bapak gembira dan bersyukur. Tidak perlu harta kekayaan sekiranya kekayaan ilmu anak-anak dan diri sendiri membahagiakan mereka.

Alhamdulillah, Allah itu Kaya dan Mengasihi. Mungkin terlalu awal untuk saya berkata tapi fahamilah, saya bukan meriak. Dengan perlahan rezeki datang dan Bapak bekerja dalam sector kerajaan. Bukanlah orang besar dan pangkat tinggi tapi cukup untuk menambahbaik apa yang dulunya tiada. Dengan anak sulung, Nurul Syafika telah bekerja sendiri, saya, Nurul Fatin, menjadi pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan TESL dan adik, Mohd. Fuad Afzul sebagai pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal. Cukuplah, kami bersyukur. In Sha Allah pada masa datang, Nurul Farah Nabila, Mohd. Mukhriz Farhan dan Mohd. Farish Irfan akan mencari kejayaan mereka masing-masing. Dan masa itulah kami membuktikan bahawa tidak perlu ada harta yang banyak dan nama yang tinggi (konon nya orang Besar), kami mampu dan bersyukur. Itulah nikmat orang sabar.


Cukuplah kami bahagia tanpa gangguan tanpa kekayaan yang banyak sehingga menyebabkan kami alpa. Kami bersyukur.

Karya anak kedua

2 Sep. 13 (11.35 pm)


p/s :Sebenarnya lama dah tulis, seperti dalam tarikh di atas tapi baru nak copy paste. hugs. salam'alaykum :)

No comments: