Friday, July 13, 2012

Perasaan Hasad Dengki (PhD)

Salamun salam and a very good days.. Tadi, masa kelas agama, aku tanya kat Ustazah macam mana nak hakis perasaan hasad dengki dalam diri kita. Lepas tu, dia cakap yang penting kesungguhan dalam diri kita ni, kalau sendiri nak, kenalah usaha. Antara cara yang Ustazah aku cakap tadi adalah :
  •  Always think positive towards that someone.
  •  Berdoa kepada Allah agar sentiasa diberi hati yang bersih dan dijauhi daripada sebarang sifat negatif.
  • Cuba elakkan daripada memikirkan perkara yang dicemburui dalam diri seseorang yang kita dengki tu.
  • Menganggap bahawa Allah mengurniakan kelebihan yang berbeza kepada hambaNya dan kenalah bersyukur dengan nikmat yang dah ada dalam diri kita. Tak payah nak perfect sangat okay. 

Hmm, memang pun betol. Aku ni lah, antara manusia yang memiliki perasaan hasad dengki. Pemegang sijil PhD yang tak bertauliah.  Kadang-kadang payah nak kawal perasaan aku ni. Tulah sampai nak tanya dengan Ustazah. Konon nak rawat penyakit jiwa aku ni. Ngehehe. :') So fellas, doakan untuk saya okay. Aminn. Tapi kan, tak tahu lah kenapa perasaan ni ada kat aku. Padahal aku rasa orang yang aku dengki  tu tak buat salah dengan aku. Kot? Not sure. Hahaha. It's okay, Ustazah dah bagi tips dengan aku tadi tentang how to handle my jealousy toward people around me.

Nota Kaki Aku dan Si Dia
Orang macam saya ni memang susah la sikitt nak share privacy dengan orang lain. Sikeet la. Haa, hari ni bersamaan 13 Julai 2012, hubungan saya dengan McDreamy dah menjangkau usia 2 tahun 4 bulan. Alhamdulillah. Hehehe. Before pukul 12 tadi kite-kite calling and yayy saya menang. Saya yang dulu wish. Eh eh, pesal aku gatai kat sini eh? Sekian. love you Hubby! =)

Sekian, Wassalam. 

No comments: