Thursday, July 5, 2012

Mencari Redha Allah..

Salamun salam and a very good days..  Before that, I want to tell you about my happiness for the Nisfu Syaaban. Hari ini saya berasa sangat lah happy dan bersyukur kepada Allah kerana keluarga saya telah menyambut kelahiran putera baru pada malam nisfu Syaaban. Ummi (refers to my Aunt) telah melahirkan her third baby boy at the hospital. I was informed by my Mummy (my aunt as well who is my Mak Angkat) this morning pasal kelahiran tersebut. This means, cucu nenek telah mencapai bilangan 29 orang. Alhamdulillah ya Allah.

Bercakap tentang redha ni, banyak perspektif akan timbul dalam kalangan pihak yang berbeza. Masing-masing ada pendapat yang berlainan mengenai redha yang dicari. Pada perspektif saya sebagai anak muda yang nak masuk 19 tahun ni, (hehehehe) saya juga seorang hamba Allah yang mencari redhaNya. Redha saya adalah untuk menuntut ilmu dan jodoh. Haa.. jodohlah! Dok aa. Bohong jo. Sebagai seorang yang berjihad di jalanNya, saya mencari redha untuk kehidupan saya akan mendatang. Memang saya tidak sempurna tetapi jauh di dalam hati saya, saya mengejar cinta Illahi. Kalau nak dilihat pada post-post blog dahulu, memang susah nak percaya kan? Tapi semua insan layak berubah sama ada yang baik atau yang tidak baik. Sejujurnya, nak jadi jahat ni kan, senang je. Kalau nak berubah kepada seorang yang baik tak la cakap susah tapi payah sikit la kalau dilihat pada perubahan zaman kita hari ini. Pokok pangkalnya, kita sendiri. Nak seribu taknak seribu dalih. :)

Saya ingat lagi apa Ustazah cakap masa kelas aritu, kita ni, kalau cintakan Allah, Allah lagi cintakan kita. Lagilah Dia nak tolong kita,jaga kita suma tu kan. Seronok jugak dengar. Sebagai seorang yang biasa memang saya tergolong dalam pihak yang payah nak berubah. Kita ni, kalau dah buat something yang tak elok, memang cepat nak addict, tapi solat ni, benda wajib pun rongak. Nauzubillahminzalik.. (saya bercakap tentang diri saya dan tiada niat nak address kan apa yang saya cakap ini dengan sapa-sapa) So, jom tanamkan dalam hati kita agar kita berubah. Takpe, slow slow janji ada kemahuan ke situ. hehe :) Allah maha Membantu umatNya.

detik waktu terus berjalanberhias gelap dan terangsuka dan duka tangis dan tawatergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepihadir bagai teman sejatidi antara lelahnya jiwadalam resah dan air matakupersembahkan kepadaMuyang terindah dalam hidup
meski ku rapuh dalam langkahkadang tak setia kepadaMunamun cinta dalam jiwahanyalah padaMu

maafkanlah bila hatitak sempurna mencintaiMudalam dadaku harap hanyadiriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalusemua berakhir padaMu
WallahuAlam :) 

No comments: