Tuesday, May 15, 2012

My Point Of View of Speaking English in Malaysia..

Salamun salam and a very good days.. Well peeps, today I want to say that I am not proud of myself because I am able to speak in English and I am not proud when I say that I am a student who take TESL course in my college. I had read Maria Elena's blog about Oh My Inggeris. And I was like, betol jugak kan. I know that some people might annoyed with others yang perasan pandai cakap omputeh ni. The fact is actually, those people yang speak English are very daring and cool. For me, even the things that they said is not 100% correct in term of the sentence structure and vocabulary, but aku dah salute giler dengan mereka yang berani cakap bahasa asing. Its not that orang yang tak cakap bahasa Inggeris ni tak cool, maybe mereka ada reason mereka sendiri and tak semestinya mereka tek reti cakap bahasa tu. Yang pandai cakap ni pun satu jugak kadang-kadang suka la nak show off and menyalahgunakan bahasa pada masa yang tak sepatututnya sampai menimbulkan rasa annoyed orang lain pada dia. Kak Maria is right because her opinion is same like what I think. 

Opinion ni memang takde yang betol dan salah sebab tu aku setuju sangat-sangat bila Kak Maria cakap tentang issue ni from her P.O.V. Hey, even aku student TESL tak semestinya English aku cantik okay. Cakap pun masih terabur dan tiap kali exam, muka aku lah yang paling handsome bila kena dengan cikgu English and now lecturers. Tak percaya dipersilakan check my previous posts kat blog ni. Tak susah nak cari mistakes sebab di mana-mana pun ada. But, I don't care. As long as aku berani cuba speak English and you know, that is part of my learning. Stakat ni Alhamdulillah takda la yang pegi comment terang-terangan cakap "Woi, english kau terabo..bla..bla..bla.." =)

Well, aku tabik dengan dua-dua belah pihak either yang cakap English or yang tak cakap English. Masing-masing ada reason as long as mereka still tahu bahasa asal mereka. That's cool enough for me. Yang tak cakap mereka memang pandai tapi mereka tak selalu guna. Mereka akan speak English pada masa tertentu sahaja. For those who speak English ni, mereka memang cool jugak sebab berani and tak kisah apa orang cakap dengan mereka. Kalau salah pun, so what? Semua orang buat salah what. Tapi yang menjadikan dorang ni tak best adalah bila sesetengahnya show off dengan kelebihan yang mereka ada. Beringatlah wahai kawan, sekarang ni bagi aku orang pandai cakap bahasa Inggeris is common thing tapi yang menjadikan aku mula ternganga dengan mata terbeliak adalah bila aku tengok orang pandai cakap bahasa Arab, French, Jerman etc la. Sebab ni baru aku nak cakap gila cool sebab minority je yang dapat cakap bahasa yang maha asing ni.

So, I don't know what is the moral value. HAHA. Masing-masing ada pandangan tentang isu ini. Wallahualam dan Allah memang tahu akan kelebihan yang Dia bagi buat umatNya. Saya tak pandai cakap omputeh sangat la tapi saya try untuk belajar jadi lebih baik. Aminn :) 

No comments: