Monday, May 14, 2012

Berbangga kah Bersyukur?

Salamun salam and a very good days.. Apabila Chen Chen cakap "Tomorrow we don't have class and you can do whatever you like in the hostel", aku pun macam rasa agak cool dan otak aku ligat berfikir. Nah, amekaw! Aku dapat idea lagi nak update blog. Takmau sedeh dah tapi hari ini banyak betul dugaan aku kat sini. Tapi Allah sentiasa ada dengan aku sebab nak jadikan aku seorang hamba yang kuat. 

Aku rasa macam nak berbangga dan bersyukur dengan apa yang telah aku tengok kat Facebook seseorang ni. Yeah, HE is the one that I really know since the first time he born in this world. Tak payah la aku nak riak-riak bagitahu nama dia. Dia lelaki dan dia lebih muda lagi daripada aku. Hmm, nowadays SOME boys are really up-to-date and the way they dressed sometimes show their attitude and the way they think too. That is from my point of view. Yes, i do admit that not all of them are like so and that's right okay. Bila cakap pasal opinion ni kan, tak kan ada istilah salah dan betul. Aku terbaca satu post dalam Fb yang berbunyi, "aku nak tukar BARANG jap". Memang its kinda weird for us as the sentence is more like to the negative meaning. Until, his friend commented on his status cakap, "kau nak join aku tak? Aku ada barang baik". Okay, now I think people know what do his friend mean. So the boy said, "Wei, aku tak maksudkan semua tu. No drug or whatever it is. I am CLEAN!". Barang dia maksudkan memang barang. Yela, dia nak tukar baju je ponn. Barang tu adalah baju. Alaa, baju la macam t-shirt, kemeja or blazer or singlet or whateverr.

For sake of the family, aku bangga dan bersyukur dengan apa yang aku baca ni. He is not taking drug and he didn't smoke as well. Alhamdulillah Ya Allah dan aku memohon agar semua ini akan kekal sampai hujung nyawa dia. Amin. Setahu aku, dia memang nakal,hot-tempered and memang social sikit. Tu pun jarang aku tengok dia keluar dengan orang yang ntah dari mana. Selalu dia memang hang out dengan family dia. Aku harapkan dia memang maksudkan apa yang dia cakap, sebab yela, nak caya 100% adalah mustahil tapi aku dah 80% percayakan apa dia cakap. 20% bukan tak percaya tapi aku tak sentiasa bersama dia so, tak berani nak bagi full mark untuk ini.

Aku tak berbangga sebab bila aku mula rasa bangga akan menjadikan aku seorang yang riak dan takbur dengan nikmat yang Allah dah bagi. So, I was just like proud and glad. Glad is more than proud I mean. I have a fear. What if one day nanti dia dah tak akan jadi macam who is he now? Memang qada dan qadar Allah tentukan tapi kita kadang-kadang takkan berhenti daripada berfikir benda yang macam ni. Kan? Sila iyakan sekiranya anda bersetuju dan dustakan kata-kata saya kalau awak rasa saya salah. No offence then. =)

Aku tahu kadang-kadang Allah uji kita dengan dugaan yang hebat belaka, tapi percayalah, Allah tahu kita kuat and kita dapat face semua ni lah kita dibagi ujian yang maha hebat lagi mantap. Aku mula terfikir lah, kenapa aku selalu nangis memikirkan hal dunia? MasyaAllah, aku leka. Aku makhluk Allah yang terbaik diciptakan tapi aku selalu mengeluh dengan dugaan ini. Padahal Allah uji aku sebab aku kuat. 

Renung-renungkanlah dan aku eksaitedd nak balik cuti semester next week nak kiss Mak dan little boy, Ifan. Encik Boyfriend, be nice haa. Assalammualaikum awak semua.

No comments: