Thursday, December 6, 2012

Oh Kawan-kawanku yang comel.

Salamun salam and a very good days.. Dari sekolah tadika sampailah bakal jadi makcik orang, aku memang spesies yang suka berkawan tak kira dengan lelaki ke perempuan ke pondan ke tomboy ke. Asalkan hati mereka ikhlas nak kawan dengan aku. Haaa, cepat cakap aku baik and friendly!! lol. Well, aku berkawan pun tak mengenal gender, agama, bangsa, kedudukan dan tempat asalkan mereka dapat memahami kegilaan perangai aku yang tak berapa nak betul ni. Hehehehehe. Eh seriously, my roommate kenalkan aku dengan kawan dia from India and somewhere else tau.

"Kalau ada anugerah Kawan 1 Malaysia memang milik saya la tu" - Fateen Dato' Kamarudin

Apparently, since sekolah rendah aku ada kawan yang bervariasi like Iban friends. Tau tak fun sangat kawan ngan dorang and dari situlah aku belajar cakap iban. My Iban friends are all from village which, during that time, it was very hard to go there selagi takde boat. After few years of development baru ada jalan darat. Tu pun makan masa jugak. Kena naik lori tambang. Parents mereka mostly petani yang jual sayuran and buah kat market. Can you imagine that since primary 1, they have to stay in the hostel and do all chores as there are no parents around to do those things for them. Kesian tau! I knew because when I was in primary 6, I stayed in the hostel with them. Alhamdullilah, be friend with them are the luckiest thing for me as their parents selalu beri buah tangan dengan aku. Masa musim durian, ada jugak hulur barang seikat 2 buah. Takla mengambil kesempatan tapi dah rezeki. Bila kita baik dengan orang, memang orang akan balas balik kan even kita tak mintak? :")

Masuk di MRSM memang satu perkara yang mencabar as I started to know new world. Katak bawah tempurung katakan?No offence! Aku kenal dengan banyak kawan-kawan and ada yang from semenanjung. Well sinilah bermulanya hidup aku sebagai the real NurulFatinBintiKamarudin. So jyeahhh, yang menjadikan sesuatu itu comel, eh comel eh?Apabila aku menggunakan pelbagai ganti nama untuk kawan-kawan aku like kamek-kitak, saya-awak, aku-kau, u'ul-nama mereka apabila berkomunikasi dengan kawan-kawan like?

Nuzul : Ul, kitak ah ka belom?kamek nunggu rah meja iron!
Me : Aok, kamek tengah bersiap la tok. Tunggu lok kitak sia.
Husna : Ul, malam tok saya nunggu awak di kelas kakya kita g practise bahas.
Me : Aok, kelak saya ngagak awak sia.
Erma : Ul, aku marek ada nemu kau rah Choice Mall.
Me : Menakah ma? apa aku sik nangga kau pun?
Queen : U'ul sayang Queen sik?
Me : Mestilah U'ul sayang Queen bah.

More or less macam itulah our conversation, bukan dengan nama yang berada pada contoh di atas sahaja bahkan memang ada kelompok untuk aku berkomunikasi dengan menggunakan ganti nama di atas. Kalau ikut aku punya bahasa di rumah memang guna kamek-kitak and even kawan di sekolah rendah pun begitu. Ehemmm, masa tu kawan dengan lelaki pun pakai kamek-kitak jugak! :P

Bila dah masuk PLKN and then IPG Kampus Rajang, aku kembali menggunakan kamek-kitak. Proper for Sarawakians I guess. Skip! Kawan-kawan di IP memang super cool sebab dekat sini aku ada family even we are at the same age. Ada abang, kakak and adik. For sure dekat sana ada Family of Nak Leput! Kami ni memang satu Malaysia pasal ada Melayu, Cina, Iban, Malanau, Lun Bawang, Kayan, Kenyah. Maaf, batch kami takde yang berbangsa India. Kalau tak, memang dah lengkap la family aku di sana. Lagipun I have no problem to be friend with whoever I met as long as they are willing to be my friends. Masa Class Trip ke KL campus haritu pun banyak jugak kawan yang aku kenal. Semua comel giler dan ramah. Gila-gila macam aku pulak tu. Ada yang ayu + gila. Haisssshh. Alhamdulillah. Seronok dan lagi seronok bila ada Nyawa yang sama macam aku perangainya, Ting!

Love Fahmie Derhan :)


p/s : Comelnya awak semua. Saya sayang awak semua tau! Muahhh. Kalau ada masa nak update pasal pergi Kelantan dan KL two weeks ago. Banyak sangat kenangan. Stay tune babe!! Assalamualaikum and bhye!

No comments: