Saturday, February 22, 2014

Soaking my feeling is like watching a PRADA bag without having an intention to buy it..

Assalamualaikum and Hi! I almost forget that the main objective of signing in this blog few years back is to share or write about my own stories despite now I'm using this blog to share with you my loves, about all my writings. 

So, I have this little reminder (mind you, it's not a warning) that if you're thinking of reading my own story is kind of boring, just let this post go okay. Or please browse to another website perhaps. No hard feeling my dear darlings. :)

Saya jenis yang mudah nak ingat tentang satu perkara berpanjangan. Maaf, saya tak tahu apa word sebenar in BM but as for Sarawakians, kami sebut itu "pengitok". Kalau saya masih teringat tentang sesuatu perkara itu, the possibilities untuk saya ingat benda tu dalam jangka panjang memang tinggi. Those things are universal. Dari semua aspek saya akan ingat kalau benda tu mengganggu fikiran saya.

Most of the time, saya buat keputusan ikut keadaan sekeliling. To be specific, tengok orang. Yeah, kadang-kadang tengok parents, tengok kawan, F and semualah yang ada sangkut paut dengan saya. Sometimes I wonder, kenapa saya tak buat keputusan ikut kepala sendiri. Ada sebab kita perlu buat keputusan sendiri dan ada jugak sebab kita ikut nasihat orang sekeliling. Somehow, buat keputusan ikut kepala bagi kepuasan bagi kita yang tegah ralat. tapi yang menjadikan keputusan itu dibuat kerana orang adalah apabila kita dnegar mereka bagi pendapat regarding things yang kita nak buat keputusan tu.

One more thing, bagi seorang yang rebellious macam saya memang ada masa saya naik kepala. Well, saya manusia. And as a human, we do sins. Everyday not everytime. Antara sedar atau tidak, that's the difference. 

Memang kita akan rasa menyesal kadang-kadang lepas buat keputusan. Like, "menyesal aku ikut kata kau.." and etcetera. I hate when the "kalau" word keep on playing in my mind. 

Kalau aku belajar tentu aku dapat straight As dalam SPM dulu..
Kalau ada takda boyfriend, tentu aku tak leka mesej and calling hari-hari..
Kalau aku tak ikut kata parents suruh ambik bidang ni, tentu aku dah nak habis ambik Degree kat UIA dalam bidang law..
Kalau aku tak kenal kau, tentu perangai aku tak harammm macam ni..

These are few of them. 

Again, maaf kepada sesiapa yang terlibat dalam "kalau" saya.

But, siapa kita nak undur masa for vanishing all the "kalau"s that had happened? I've been thinking too much up to the level I said to myself, enough is enough. I'm living in this temping world is not to please anyone but to please the Creator, Allah. Again, I'm human and make sins.

There is hikmah between these things that you don't wanna be nor happen in your life.

All of us memang akan ada masa cakap camni,

"Kalau aku jadi ___________ (like me, i wanna be like those who aim to shot the stars), mesti aku tak bengong macam ni kan. Mesti life aku full of joy and happiness." 

Or some might dream to be like me. LOL. I'm kidding. Coz I'm sure, there's none of you who dreams to be me. Ihiksss! :p

Tapi ingat, pernah tak kita fikir the person that we wanna be at the first place tu, dia orang punya downs in life. Musibah, cerita sedih etc. Kadang-kadang benda macam ni yang buat mereka ni bangkit. For instance, Oprah! (kalau tak tahu siapa Oprah, mari sini saya ketuk dahi awak! hahaha) Do you know that Oprah telah dirogol oleh bapak dia sendiri masa dia kecil? One more thing, setia orang yang berjaya, ingat dia lahir terus ada duit sekali ke yang keluar sama dari perut Mak dia? Takk!

Everyone starts from zero to hero. Name it, Donald Trump, Bill Gates, Tony Fernandez, Oprah dan yang lain-lain. Tak ada nya istilah dia memang kaya dari dulu. For some special case like yang mewarisi harta turun-temurun tu, memang lah untung tapi tengok balik la, tu atas usaha nenek moyang mereka jugak yang memang dari zero.

I'm not a bright student ans I'm not a millionaire's daughter. Hence, I try for so many things in my life to get what I want. I know, I might sound greedy but hey come on, kalau you tak usahakan apa you nak, adakah orang datang nka bagi you free-free apa you nak tu? That's my motivation by the way. Kalau kita buat sesuatu itu semata-mata nak please orang, sampai bila? Bila pulak nak please kan sendiri? 

Contohnya, kalau saya nak dapat A+ macam kawan saya, nak berkawan semata-mata memang tak jalan. You must strive for it. Tak pun dapat A+, dapat A- pun syukur. Sapa nak bagi free? Takat tu je usaha terima lah. Sebab Allah tahu itu yang terbaik untuk kita. Nanti dapat A+ sibuk nak update blog, update status FB dan tweet cakap dapat A+ dekat dunia. Aduhai, berapa kerat akan terima dan berapa kerat pulak akan mengata? Think it that way Fatin. Think and let the brain functioned as what it supposed to be.

Truth to tell, keputusan atas sebab keluarga tak pernah mengecewakan saya. Maybe at first, I felt like kenapa saya perlu puaskan hati mereka padahal saya tak dapat kepuasannya, tapi at the end of it, saya nampak ada hikmahnya. Family knows you the best. Especially your parents. Kalau rasa dah durhakaaaaa (insert monster's voice here) kepada parents, lepas ni baik call bagi yang jauh dari parents. Berapa lama aje lagi hidup mereka di dunia ni kalau kita masih nak merajuk dengan mereka tentang perkara yang dah 3 tahun berlalu? 

Putus kawan, boleh carik kawan lain.
Putus cinta, boleh cari cinta lagi.
Putus keluarga, boleh cari keluarga angkat, but it won't be the same as your own family. 

Ada duit, ada nikmat kesenangan, ada kebahagiaan, letakkan keluarga di carta satu dalam list orang yang mahu dibahagiakan. Kadang-kadang kita terlampau lalai dengan orang lain sampai ke tahap kita membelakangkan parents kita. Sanggup tipu mereka kerana nak keluar dengan kawan. Jujur saya cakap, masa sekolah dulu saya pernah "fly" dari hostel semata-mata nak keluar dengan kawan. Tengok wayang, main bowling and tengok orang jamming. Well, I was once a bit problematic.

Sebelum jadi macam sekarang (sekarang pun takde la berubah mana), saya suka bersosial but bear this in mind, rokok, dadah, arang or hubungan bebas memang saya tak pernah!! Saya jenis yang suka keluar aje tapi masih pada tahap obedient in a sense that saya balik paling akhir pun sebelum 10 kalau kat hostel. Kalau kat rumah, maghrib abang (my closest cousin) dah terpacak depan Parkson sambil berpeluk tubuh tunggu saya. Once my borther use the miracle word "kau" dengan saya, dah bergegar kepala lutut. 

Tapi dulu, dengan abang lah selalu main bowling, tengok wayang, tengok indie band buat jamming, round kat woterfront tengok orang busking and pegi Jom Heboh. Sampai kawan dia cakap saya gepren dia. LOL. Abang iyakan saja. Rinduu :')


The point is, saya rindu nak cerita pasal diri sendiri kat sini. Sebab tu I ended up with this mix-stories. Which I think shows my current mood. HAHAHAHA.

Saya tak suka orang prejudis dan pretending. Lagi-lagi ornag nipu saya. Once saya dah percaya orang tu dan share every ups and downs with them, and there's the time I realize that this person menipu, I can keep silence as usual but nak berjaya tu macam asid yang tumpah kat besi. Corroding my trust slowly. To get me to trust people might easy and to make the trust go is even easier.


And fyi, saya ni peminat Coldplay. Lagu dia selalu betul dengan mood saya. LOL. kbai


p/s: Part 6 is about to come. Yay or Nay? Have a blast Friday loves.

No comments: