Sunday, December 1, 2013

Cerpen Dari Hati 3: Unnamed, unfinished!

Assalamualaikum and Hi! I miss rambling so much but I don't know why, masa cuti, otak tak ingat belajar semua tapi takda idea nak menulis. Mungkin penat jadi mak mak seharian, malam untuk me-time saja tu lah pasal tak menulis. By the way, this is UNFINISHED cerpen that I wrote during my exam week. Okay, it's exam week. I'm not kidding. One month ago. Pardon my unfinished story, sebab masa tu tengah belajar, masa tu jugaklah idea mencurah ke ladang gandum. Lepas dah lama kena biar, sebab tu plot lupa, cara nak membuat ayat pun jadi poyo and redo balik semua. Hahahaha. 

Sorry. Hanya ini yang mampu. Apa kata you help me find the next event and ending of this story okay?  Kalau berjaya baca sampai part saya tulis ni, thank you thank you. Dapat idea? Share lah sini, hatta kita jadi aothor kongsi. Hehehee. Till then, assalamualaikum and have a great day ahead. xx :*




Aku dengan Am baru sahaja selesai makan malam bersama di apartment kami sendiri. Selesai sahaja aku dengannya mengemas dapur, Am terus mengajak aku bermalasan di kerusi Cleopatra di balkoni bilik kami.
“Sayang, saya ada benda nak tanya?” mulaku setelah kami mula duduk.
“Hmm.. apa dia?” Tanya Am sambil mencari wajahku. Waktu itu, aku sedang mengelus rambut Am yang baru sahaja berbaring di pahaku.
“Sayang masih ingat lagi degan kakak angkat sayang tu ke? Yang suka dengan sayang” tanyaku dalam nada serius.
Am terus bangkit dan memandangku dengan wajah yang terkejut. “Apa ni sayang? Cerita ini dah lama kan? Kenapa masih lagi nak ingat benda yang menyakitkan?”
Aku tersenyum dan menggeleng, “tak sayang, saya Cuma nak Tanya. Nak kepastian. Tak salah kan?”
Am mula rasa tidak selesa dan dia seakan-akan mahu marah pada ketika itu.
“Why on earth you should ask me this kind of silly question? How many times I told you that I never like her. Come on lah sayang. Jangan spoil kan mood kita please” Am menyuarakan ketidakpuasan hatinya dengan soalan aku tadi.
“I’m sorry Am. I just can’t resist..” bicaraku terhenti melihat Am mula bangkit dari kerusi.
“What now? Berapa lama dah perkara ini berlaku. Kenapa masih mengungkit, mengingat dan meragukan saya?” Am membuang pandang ke arah pemandangan kota pada malam itu. Aku mendengar dia mendengus perlahan.
“So sorry dear hubby. Saya tak bermaksud pun nak lukakan hati awak.” Aku bingkas berdiri dan merapatkan diriku di belakang tubuhnya yang sedangkan membelakangkan aku. Aku usap belakang Am degan lembut.
Namun untuk beberapa saat selepas itu, aku lihat Am meleraikan rangkulanku. Dia berpaling menghadapku dan mengusap kepalaku. Pandangan kami bertaup dan aku lihat ada kesedihan pada raut mukanya. Am mengusap pipiku dan membawaku ke dalam pelukannya.
Seketika kemudian, dia mengajakku tidur. Setelah menyelimutkan aku di atas katil, Am terus keluar dari bilik. Pada awalnya aku kira Am keluar untuk mengambil minuman seperti selalu, tetapi Am tidak masuk ke bilik kami lagi selepas itu. Aku berasa kurang selesa dan aku bangkit untuk mencari suamiku.
Apabila aku membuka pintu bilik, aku lihat Am sudah nyenyak tidur di sofa ruang tamu. Air mataku mengalir sedih. Aku berasa amat bersalah kerana aku telah membuatkan Am terluka dengan soalan aku. Niatku hanyalah untuk bertanya tapi aku tahu aku salah kerana membangkitkan perkara yang menyakitkan hati kami berdua. Aku masuk semula ke bilik kami untuk mengambil comforter di atas katil. Perlahan-lahan aku menyelimutkan Am yang entah bila terlelap di atas sofa. Aku tahu, Am tidak mahu tidur di bilik tetamu di sebelah bilik utama kerana dia mahu menjaga aku yang tidur di bilik kami serta dapat mengawasiku sekiranya aku keluar dari bilik.
Aku mencium dahi si suami dan membaringkan diri di karpet  tepi sofa tempat Am tidur. Malam itu aku menangis dalam lena.

Entah bila aku sedar pada pagi itu, aku lihat aku sudah berada di atas katil dan berada dalam pelukan Am. Aku sendiri tidak pasti bila masanya Am mencempung aku untuk masuk tidur ke dalam bilik. Aku lihat suamiku masih lagi nyenyak tidur sambil memelukku. Aku mengukir senyum bahagia. Aku tahu Am bukan jenis yang mudah melatah dalam setiap masalah yang berlaku. Mungkin semalam dia terlepas laku dengan sikapku.
Aku segera bangkit dan membersihkan diri di bilik mandi. Aku mahu menyiapkan sarapan yang istimewa untuk si suami. Aku ingin membuat spaghetti air tanganku yang menjadi kegemaran suami sejak dahulu lagi. Biarlah kami makan makanan berat pada awal pagi itu. Apalah sangat makan spaghetti hanya untuk hari itu daripada ingin menggembirakan hati si suami. Soal diet ditolak ke tepi.
Setelah selesai memasak spaghetti, aku mengejutkan Am yang masih nyenyak tidur di dalam bilik. Aku tahu Am pasti sudah bangun dan menunaikan subuh nya yang sudah lambat itu. Pelahan-lahan aku naik ke atas katil untuk mengejut Am. Namun, belum sempat aku mengejutkan Am, dia sudah merangkul tubuhku dan dibawa ke atas badannya. Aku mula berasa rimas apabila Am mula menciumku seperti anak kecil.
“Sayang, sayang..” kataku sambil berusaha meloloskan diri dari pelukan Am.
“5 minutes please. Lepas ni kita breakfast okay” rayu Am. Okay, bab ini memang aku tidak dapat nak negotiate dengan Am.
“No sayang. Jom lah kita breakfast. Lagipun saya dah bau kuah spaghetti dah ni. Busuklah kalau sayang cium.” Kataku lagi.
“Baguslah kalau macam tu. Tak payah makan spaghetti lagi dah. Makan sayang lah paling saya nak.” Kata Am. Sudahnya aku diam sahaja apabila Am mula memelukku. Am memang nakal. Sekiranya dia mahukan apa-apa sahaja, memang dia yang akan menang. Lama aku berada dalam pelukan Am, aku mula berasa rimas disebabkan rangkulannya yang kemas serta menyukarkan pernafasanku. Typical Am.
“Sayang? Sayang?” Aku mula melepaskan diri daripada pelukan Am seraya meniarap menghadap si suami. Sempat lagi aku dengan Am bermain mata. Kalah buat kali kedua, aku tertunduk dengan kenyitan serta pandangan mata Am. Dia ketawa. Dia mula meniarap dan menongkat dagu memandangku yang berdepan denagannya. Aku memegang pipi Am.
“Sayang, I’m sorry for last night. I just wanna ask you about her. Sorry for hurting you.” Am tersenyum memandangku selepas aku selesai berkata.
“Never mind sayang. Salah saya jugak sebab emotional out of sudden. Then boleh pulak merajuk sampai tidur luar. Sedar-sedar tengok sayang tidur kat karpet.” Kata Am sambil mengelus mukaku.
“..tak sampai hati tengok isteri tidur sambil menangis tersedu-sedu. Tulah pasal merajuk terus tak jadi. Dahlah tak berselimut. Sayang, jangan macam tu lagi please. Sayang dahlah tak tahan sejuk tapi taknak berselimut.” Kata Am lagi
“Sayang, I’m sorry. Saya  rasa sangat bersalah sangat semalam. I’m not supposed to ask you that question.” Am terus ketawa melihat muka innocentku ketika meminta maaf kepadanya. Dia sendiri sebenarnya tidak menyalahkan aku tetapi dia agak terkejut dengan soalan yang telah aku tanya semalam. Setelah beberapa kali memaksa Am untuk bangkit dari katil, barulah dia bersetuju untuk bersarapan di ruang makan rumah.

No comments: