Tuesday, August 16, 2016

Cerpen : Cinta Tak Harus Memiliki ( Part 1)

Assalamualaikum and Hi! Setelah sekian lama bakan dipendam, jom kita asah semula bakat. Ruang komen dibuka setelah setahun ditutup :) Missing my writing era.


“Dian?”

“Yep”, teh yang masih panas di depannya ditiup. Tak nampak langsung macam seorang yang berumur 24 tahun.
\
“Kita berbaik?” Dari tadi Zahin di depannya tidak dipandang. Bila ditanya, dijawab sepatah. Paling teruk, di jawab guna isyarat badan.

Padan muka Zahin. Selama ini bukan main dia cuba nak bertoleransi dengan perangai acuh tak acuh dia dalam hubungan. Sekali dah kecewa, ajak lah seribu kali pun berbaik, memang tak la wei, jawabnya. Lagi-lagi dengan spesies hati batu macam Dian.

“Kira baik lah ni. Saya nak jumpa awak. Kalau tak, whatsapp awak pun saya tak sudi reply.” Jawapan memang lah makan dalam bagi Zahin, tapi Dian sendiri rindu. Cuma malas nak bagi muka lagi. Taknak pisang berbuah dua kali.

“Okay, awak nak saya buat apa? Cakaplah apa-apa sekalipun.” Kalau dulu soalan itulah soalan yang paling ditunggunya, tapi tidak lagi sekarang.

Walau susah manapun Dian sekarang, dia takkan cari Zahin lagi. Dulu memanglah Zahin kaunter pertolongan dia, tapi sekarang, kalau boleh dengan sesiapa pun dia tak nak minta pertolongan. Puas sangat kena pijak kepala, kalau orang tahu mereka diperlukan oleh golongan sepertinya, orang buat macam-macam pun kena hadam kena terima.

“Saya nak awak cari yang lain.” Suara mendatar dan hati kering, dia cakap main hentam depan Zahin. Sengaja nak menguji. Kalau Zahin ada calon, baik dia berundur. Taknak main macam Cheryl Cole lafi dah, Fight For This Love.


“Saya nak awak. Kalau kita kahwin, mesti masalah kita settle. Tak ada dah nak gaduh-gaduh macam ni lagi.” Entah dari mana cadangan yang Zahin cakap itu membuatkan Dian memandang Zahin. Sungguh berbeza cara dia dan Zahin berfikir.

“Apa awak ingat kahwin akan kembalikan kepercayaan saya? Semua masalah kita yang awak selalu biarkan tergantung selama ni akan selesai kalau kahwin? Teori apa awak pakai ni?” dia tembak Zahin kena pada batang hidung soalan cepumas untuk dijawab.

Kahwin atau bertunang sekalipun takkan menyelesaikan masalah mereka, bahkan, makin membuatkan Dian terfikir bahawa lebih mudah Zahin akan mengongkong dan mengatur kehidupannya selepas itu. Masalah? Makin bertambah adalah.

“…Entahlah awak, makin lama hubungan kita, makin saya rasa, saya tak kenal awak. Sebab itulah, sayang saja tak cukup. Mana pergi komitmen, kejujuran dan perhatian awak? Dah bawak pergi masa selalu outstation ke? Lepas tu tinggal.” sentap sekali lagi Zahin dikenakan Dian.

Memang benar kata orang, manusia berubah. Tak pada rasa, tapi pada cara. Sayang masih ada tapi mana pergi kejujuran dan perhatian dia?

“Jangan buat saya macam ni, Dian.” Entah apa yang Dian buat, dia pun tak pasti.

“Saya buat apa dengan awak? Saya ke yang dah taka da masa untuk hubungan ini? Saya ke tak jujur dalam hubungan? Kalau betul yang awak busy dengan kerja dengan customers awak, kenapa nak kena rahsia bila saya tanya? Yang part paling tak adilnya pulak, awak sibuk nak tahu ke mana saya pergi dan dengan siapa? Lepas tu, tak puas hati lagi, awak check semua media social saya? Saya buat apa? Jadi psycho pegi tempat kerja awak tanya kawan sekerja awak tentang aktiviti awak? Intip awak ke mana-mana awak pergi? Telefon sesiapa kat rumah awak tanya jam berapa awak balik kerja dan turun kerja?” memang dia boleh buat, tapi Dian memilih untuk berdiam dan melihat macam mana dan sampai bila Zahin akan terus dengan kehidupannya yang sibuk.

Ya, dia faham atas tuntutan kerja. Tapi kerja sampai berahsia, kemana-mana pun berahsia. Mustahil tak ada rasa ragu-ragu. Again, sayang saja tak cukup.

“Saya kerja. Saya carik duit.” Wow, jawapan kepada soalan-soalannya memang cliché sangat. Well, knowing Dian, she doesn’t buy that simple and brief explanation.

“Then, kerjalah sampai awak mereput. Tak payah sibuk cari saya. Tak payah sibuk nak cakap pasal kahwin pasal tunang depan saya. Lagak awak berperangai macam ni Zahin, betul-betul bagi saya beraggapan yang awak desperate. Terdesak sebab umur atau orang di sekeliling awak dah settle down. Cadangan saya, awak carik jodoh di tempat kerja awak. Kawan awak ada cakap kan, ada sorang perempuan di tempat kerja awak selalu kacau awak. Kalau kahwin dengan dia, 24 jam bersama, tak lah nanti awak rasa insecure. Kalau dengan saya ni , yang masih berhingus, bekerja pun belum, tak cerah masa depan. Perangai pun macam budak-budak baru nak dewasa.”

Kira satu samalah mereka berdua kali ini. Masing-masing ada kekurangan. Tapi kekurangan yang tak sepadan untuk dilengkapi.

“Cinta tak seharusnya memiliki, Zahin.” Matanya masih memandang Zahin yang menunggu masa nak melepas marah dan sedih. Baik dia cepat-cepat habiskan syarahan dia. Zahin memang kurang melawan secara verbal. Dia lebih kepada tindakan. Silap hari bulan, dia boleh melutut meniarap di depan orang.

“…Saya tetap sayang awak sampai bila-bila. If I say, I wanna put this relationship to an end, saya harap awak tak fikir yang saya akan ada lelaki lain terus. Sebab saya memang dah sayang awak, nak move on memang susahlah. Tapi kalau awak dah ada jodoh dan pengganti, teruskan. Jangan berselindung sebab awak berhak bahagia. Itu yang awak cari yang saya tak dapat daripada awak. Saya mintak, awak tengok balik macam mana awak 4 tahun yang dulu dalam hubungan dan macam mana awak sekarang. Jadi diri awak yang dulu untuk dia nanti.”

“Apa maksud awak dengan pengganti? Saya cakap saya nak hidup dengan awak.” Tangan Zahin menggenggam kerusi seolah-olah nak membaling kerusi di depannya.

Sebelum Zahin mengeluarkan barannya di depan orang, baik dia keluar daripada Coffee House itu cepat-cepat. Belum sempat dia melangkah, Zahin sudah memegang bahunya. Sudahnya, Dian terpaksa berjalan bersebelahan dengan Zahin.

“…awak tau kan yang saya boleh melutut?



....... bersambung....

Melututkah Zahin? Adakah Dian akan menerima Zahin hanya dengan ucapan maaf? Again, Cinta Tak harus Memiliki. 

Belajar menerima kenyataan, tunggu part 2 k :)


No comments: